De voordelen van een beeldbank met zakelijke fotografie

Daar waar planning in de marketing vooral gebruikelijk is op het gebied van beurzen, events en social media, is content creatie vaak een ad-hoc activiteit. Voor actuele social media posts werkt dat prima, maar voor corporate communicatie zoals website blogs, persberichten, recruitment en jaarverslagen is het toch wel handig om als marketeer te beschikken over een beeldbank met zakelijke fotografie.

Welke foto’s horen er in een beeldbank met zakelijk fotografie?

Voor veel commerciele communicatie als offertes, presentaties, persberichten etc. is het handig om foto’s te kunnen putten uit een beeldbank met zakelijke fotografie die specifiek voor je bedrijf gemaakt is. 

Je kunt daarbij denken aan de volgende bedrijfsfoto’s:

  • Foto’s van het productieproces. Denk bij een metaalbewerkingsbedrijf bijvoorbeeld aan een freesmachine in actie, een lasser en bij een voedingsbedrijf bijvoorbeeld aan foto’s van het laboratorium, cleanrooms en natuurlijk de mensen aan het werk in die ruimtes.
  • Foto’s van de construktie als het bedrijf in de bouw actief is. Dit kunnen foto’s van de verschillende stadia zijn, het uiteindelijke eindresultaat of bijvoorbeeld een timelapse die het gehele proces in beeld brengt.
  • Mensen aan het werk. Vergeet hierbij ook het kantoorpersoneel niet en de mensen in de logistiek, zoals heftruck chauffeurs, vrachtwagen chauffeurs, bezorgers etc.
  • Profielfoto’s van de mensen die in contact staan met de klanten, zoals verkoop binnen- en buitendienst, de directie, de financiële administratie en de service dienst.
  • Foto’s van het pand. Veel bedrijven laten het bij hetgeen op google maps staat en hoewel dat veel gebruikt wordt is het in het stadium daarvoor al nodig, zoals bijvoorbeeld op de contactpagina.

Zoek een veelzijdige bedrijfsfotograaf

Aan het lijstje hierboven zie je dus dat je voor zakelijke fotografie een veelzijdige bedrijfsfotograaf nodig hebt. Over het algemeen heeft de marketing afdeling wel goede fotografen binnen het netwerk, maar als dat niet zo is kan het best lastig zijn om een goede fotograaf te vinden die gespecialiseerd is in zakelijke fotografie.

Tegenwoordig is het zo dat een algemene zoekterm als ‘fotograaf + plaatsnaam’ alleen de websites van fotografen op levert die familieshoots doen, trouwfotografie en zwangerschap. De keuze aan fotografie sites met hoofdzakelijk bruine ‘available light’ foto’s is reuze!

Zoek daarom naar bedrijfsfotografen die de volgende disciplines in hun portfolio hebben staan:

  1. Zakelijke en redactionele portret fotografie en profielfoto’s.
  2. Industriële fotografie
  3. Interieur en vastgoed fotografie. Realistische foto’s van een bedrijfspand en het interieur is een vak op zich en voor correcte weergave van horizontale en verticale lijnen is speciale optiek en ervaring vereist. Hetzelfde geld voor het overbruggen van contrasten en kleurtemperaturen.
  4. Productfotografie is wederom een vak apart waarbij veelal ook een professionele fotostudio essentieel is. Het valt niet onder algemene bedrijfsfotografie en het kan door een andere fotograaf gedaan worden.

Wij hopen dat we hiermee een beetje een richtlijn hebben kunnen geven voor het tot stand komen uw beeldbank voor zakelijke fotografie.